Bij verkoop van je product of dienst draait het (naast de kwaliteit natuurlijk) erom hoe je je product of dienst aan de man/vrouw brengt. Hetzelfde geldt voor sollicitanten. Ben jij degene die perfect aansluit op de vacature? Of ben jij degene die alle problemen van de werkgever zal oplossen? Hierbij adviseren wij je om voor het tweede te gaan.
Je kunt dit doen door effectief en overtuigend te zijn tijdens een sollicitatie. Dit betekent om niet fantasieloos alle feiten op te sommen. Hiervoor had je toekomstige werkgever net zo goed alleen je CV hoeven bekijken. Bijvoorbeeld: “Ik kan met softwaresysteem A, V en Y werken” of “ik heb ervaring met online marketing methode X”.
In plaats hiervan, probeer deze losse feiten samen te brengen tot een mooi en compact verhaal. Vertel hiernaast over je mooiste ervaringen, projecten en prestaties uit het werkgebied. Neem de werkgever / recruiter mee in jouw verhaal. Vertel hem of haar hoe je alles wat je kunt en hebt geleerd daadwerkelijk toepast en in de praktijk brengt. Wanneer ben je echt trots? Onderscheid jezelf!
Succesvol solliciteren betekent jezelf onderscheiden. Het staat of valt met het vertellen van een goed en overtuigend verhaal.