Hèt woord van 2024: AMPLITIE
Wat komt er komend jaar op ons af? Waar moeten we op de arbeidsmarkt rekening mee houden? Nieuwe uit de VS overwaaiende trends? Heel nieuwe teamvorming? Nee, AMPLITIE, dat is volgens RegioEffect hèt sleutelwoord.
Amplitie is het vergroten en versterken van het functioneren van àlle medewerkers. Het is positieve organisatie psychologie. Organisaties worden niet alleen beter door problemen te voorkomen of op te lossen, maar ook door wat al goed is, nòg beter te maken. De medewerkers spelen daarbij de meest bepalende rol. Hoe beter die in hun vel zitten en hoe beter die functioneren, hoe beter de hele organisatie.
Amplitie is investeren
De medewerkers moeten hiervoor een goede werk-privé-balans kunnen vinden en voldoende mogelijkheden krijgen om hun werk ook thuis te doen, op de momenten dat dit hun het beste uitkomt. Mits de kwaliteit van het werk dat toestaat, natuurlijk.
Ze moeten ook voldoende regie over hun werk hebben en de impact ervan kunnen zien. Heel graag willen ze maatschappelijk relevant zijn. Hun werkgever moet bereid zijn in hen te investeren om hun werkkracht verder te versterken en hun talenten zich verder te laten ontwikkelen.
Amplitie is méér
“Bij amplitie kun je aan veel méér denken,” zegt RegioEffect accountmanager Bram van Glabbeek. “Zo moeten nieuwe medewerkers goed en soepel ingewerkt worden. Veel zelf maar uit moeten pluizen, kan niet meer. De mensen in de organisatie moeten er ook op kunnen rekenen altijd met respect bejegend te worden. Grensoverschrijdend gedrag en ‘zo is Jan nou eenmaal’ is niet meer van deze tijd. Denk verder aan voorzieningen als een sport abonnement, fietsstoel om aan te kunnen werken, fruit, gezond eten in het bedrijfsrestaurant en een ruim budget voor coaching en opleiding.”
Kansen amplitie voor werkgevers
Volgens RegioEffect-directeur Monique van Wagenberg profiteren niet alleen de werknemers van amplitie: “Medewerkers die goed in hun vel zitten en de kans krijgen zich te ontwikkelen, zijn fysiek en mentaal sterker en duurzamer inzetbaar. Bovendien zullen ze graag bij jullie blijven.”
Monique ziet ook een ‘maar’: “Hoe meer organisaties voor amplitie gaan, hoe meer iedereen dat ook van zijn werkgever gaat verwachten. Helemaal vrijblijvend is deze trend dan ook niet. Als je te ver achterblijft, kan het personeelsverloop juist gaan toenemen. Het is ook goed je te realiseren dat amplitie wel voor àlle medewerkers is, maar niet enkel uit generieke maatregelen bestaat. Sterker nog, voor het grootste deel is het maatwerk.”
Zwaar werk en zij-instromers
De grootste uitdaging ligt volgens RegioEffect adviseur Marieke Hartman bij de bedrijven met banen die veel mensen zwaar vinden. “Fysiek zwaar of mentaal. Met name het onderwijs en de zorg worden hiermee geconfronteerd.”
Daar staat volgens Van Wagenberg weer tegenover dat er ook meer talentvolle mensen zijn die vanuit een ander werk als zij-instromer willen overstappen. “Ik verwacht dat de spanning op de arbeidsmarkt wat zal gaan afnemen, maar die zij-instromers blijven voor veel werkgevers interessant.”